Embates epistemológicos em Ciência da Religião: a cartografia discursiva de uma prática científica.
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Data
2023-06-28Autor
Souza, Mailson Fernandes Cabral de
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Since the beginning of the 2000s, the Religious Studies has experienced, in Brazil, a strong period of academic expansion, with the opening of several undergraduate and postgraduate courses (master's and doctorate degree). As an effect of this process, the political and institutional outline of these courses acquired clearer contours, making epistemology a central theme in discussions about the academic profile of the scholar in Religious Studies, his area of training and performance. However, the positions taken up in this debate are heterogeneous, especially regarding the existence or not of a theoretical-methodological framework and a genealogy that are proper to the Religious Studies. In order to map this issue, our thesis has the general objective of analyzing how the discourses referring to the object, methods and conceptual affiliations of Religious Studies in Brazil are produced. And as a development, the following specific objectives: a) to present how the articulation between Historical Epistemology, practiced by Georges Canguilhem, and Discourse Analysis, elaborated by Michel Pêcheux, allows examining the production of values and meanings of a scientific practice in a given time; b) to track, from a genealogy of the concept of religion to the Science of Religion, the emergence, development and diaspora of this scientific practice; c) to examine the emergence and dissemination of courses in Religious Studies in Brazil and the theoretical-methodological reflections on the area; d) to map the discursive functioning of the term epistemology in the debate on the epistemological status of Religious Studies on the national scene between 2001 and 2022. Methodologically anchored in the discursive cartography of scientific practices, we outline an epistemological history of the Religious Studies in its formative phase and classical period, as well as analyzing the production conditions that characterize its university institutionalization in Brazilian lands and the contradictions inherent to this process, investigating how the theme of epistemology acquires importance in this context. In the discursive analysis of the debate around the term epistemology, we observed that despite the various attempts to equate the theme, a historical series of theoretical, methodological and institutional problems persists in the dominant ways of understanding what the Religious Studies is. In the lines that mark the outcome of this study, we indicate that despite the misunderstandings that cross the epistemological clashes of the discipline in our country, remaining in them need not be the final destination of scholars in Religious Studies. The possibility of new departures is not closed.Depuis le début des années 2000, la Science de la Religion a connu, au Brésil, une forte période d'expansion académique, avec l'ouverture de plusieurs cursus de premier cycle et cycles supérieurs (master et doctorat). En conséquence de ce processus, la conception politique et institutionnelle de ces cours a acquis des contours plus clairs, faisant de l'épistémologie un thème central dans les discussions sur le profil académique du scientifique de la religion, son domaine de formation et de performance. Cependant, les positions prises dans ce débat sont hétérogènes, notamment en ce qui concerne l'existence ou non d'un cadre théorique et méthodologique et d'une généalogie propres à la Science des Religions. Afin de cartographier cette question, notre thèse vise à analyser comment les discours liés à l'objet, aux méthodes et aux affiliations conceptuelles de la Science de la Religion au Brésil sont produits. Et par conséquent, les objectifs spécifiques suivants: a) présenter comment l'articulation entre l'Épistémologie Historique, pratiquée par Georges Canguilhem, et l'Analyse du Discours, élaborée par Michel Pêcheux, permet d'examiner la production des valeurs et des significations d'une pratique scientifique à une époque donnée; b) retracer, d'une généalogie du concept de religion à la Science de la Religion, l'émergence, le développement et la diaspora de cette pratique scientifique; c) examiner l'émergence et la diffusion des cours de Sciences de la Religion au Brésil et les réflexions théoriques et méthodologiques sur ce domaine; d) cartographier le fonctionnement discursif du terme épistémologie dans le débat sur le statut épistémologique de la Science de la Religion dans le scénario national entre 2001 et 2022. Méthodologiquement ancré dans la cartographie discursive des pratiques scientifiques, nous retraçons une histoire épistémologique de la Science de la Religion dans sa phase de formation et sa période classique, ainsi que l’analyse des conditions de production qui caractérisent son institutionnalisation universitaire dans les terres brésiliennes et les contradictions inhérentes à ce processus, en étudiant comment le thème de l’épistémologie acquiert de l’importance dans cette conjoncture. Dans l’analyse discursive du débat autour du terme épistémologie, nous avons observé que malgré les tentatives variées d’assimiler le thème, une série historique de problèmes théoriques, méthodologiques et institutionnels persiste dans les moyens dominants de comprendre ce qu’est la Science de la Religion. Dans les lignes qui marquent le résultat de cette étude, nous indiquons que malgré les malentendus qui traversent les affrontements épistémologiques de la discipline dans notre pays, y rester ne doit pas être la destination finale des scientifiques de la religion. La possibilité de nouveaux matchs n'est pas fermée.
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