Los rituales agrícolas en los procesos de enseñanza aprendizaje en estudiantes de la I.E. N° 50679 de Llac-hua, Haquira, Cotabambas, Apurímac
Description
This research addresses the intergenerational transmission of local knowledge in the community, agricultural rituals, and its incorporation of these wisdoms in the teaching-learning processes within the framework of a pedagogy and methodological guidelines of intercultural bilingual education.The research was carried out at the primary educational institution No. 50679 San Juan de Llac-hua, Haquira district, Apurímac. The sample was applied to 38 people among students, teachers, parents and Quechua-speaking scholars. This study adopted the qualitative, exploratory and descriptive methodology. And information was collected by applying semi-structured interview and observation instruments.The results showed that: a) In the community there is a wealth of knowledge, customs of the community, which can be used in intercultural pedagogy for meaningful learning. b) Teachers incorporate very little rituals and other knowledge in teaching-learning, due to ignorance of the local culture and the lack of management of an intercultural pedagogy. c) The lack of inclusion of knowledge in school by teachers, students lose their cultural identity and there is little interest in continuing to revalue agricultural rituals, a process that leads to a gradual process of cultural and linguistic extinction.El presente investigación aborda la trasmisión intergeneracional de los saberes locales en la comunidad, los rituales agrícolas, y su incorporación de estas sabidurías en los procesos de enseñanza aprendizaje dentro del marco de una pedagogía y pautas metodológicas de la educación intercultural bilingüe. La investigación se realizó en la institución educativa primaria N° 50679 San Juan de Llac-hua, distrito Haquira, Apurímac. La muestra se aplicó a 38 personas entre estudiantes, docentes, padres y sabios quechua hablantes. Este estudio adoptó la metodología cualitativa, de nivel exploratorio y descriptivo. Y se recopiló información aplicando instrumentos de entrevista semiestructurada y observación. Los resultados evidenciaron que: a) En la comunidad hay una riqueza de saberes, costumbres de la comunidad, que puede aprovecharse en la pedagogía intercultural para un aprendizaje significativo. b) Los docentes incorporan muy poco los rituales y otros saberes en la enseñanza aprendizaje, por desconocimiento de la cultura local y por la falta de manejo de una pedagogía intercultural. c) La falta de inclusión de los saberes en la escuela por parte de los docentes, los estudiantes pierden su identidad cultural y existe poco interés en seguir revalorando los rituales agrícolas, proceso que conduce a proceso paulatino de extinción cultural y lingüística.