Coincidencias conceptuales entre el pensamiento débil y fin del arte en Vattimo y arte poshistórico en Danto : el "acontecimiento" Warhol
Description
This work develops the coincidences between the weak thinking in Vattimo and the posthistoric art in Danto, exemplified in the work of Warhol. Contemporary art and its philosophy emerge as a contestation movement against the canonical meta-narrative in art and show points of encounter with the postmodern philosophy that also criticized the metarrelates of history for its erection as totalizing ideologies. This research shows the closeness of Vattimo to Lyotard's analysis, and also to the Heideggerian concept of Dasein as to manifest and hide the truth; closeness to the Gadamerian concept of meaning as the possibility of achieving a collective experience of art without conceptualization. Vattimo indicates the possibility of access to the truth of the work of art through the ontology of non-being and shows the opportunity to be able to understand non-canonical art but historically. Danto characterizes contemporary art as post-historical art and considers the "Warhol event" as evidence, since what is after the history of the end of art can be "anything" capable of becoming a work of art and whose freedom of expression is unprecedented. Thus, Danto defines contemporary art as the propitious time for the philosophy of art.Este trabajo desarrolla las coincidencias entre el pensamiento débil en Vattimo y el arte poshistórico en Danto, ejemplificado en la obra de Warhol. El arte contemporáneo y su filosofía surgen como movimiento contestatario ante el metarrelato canónico en el arte y muestran puntos de encuentro con la filosofía postmoderna que también criticaba los metarrelatos de la historia por su erección como ideologías totalizantes. Esta investigación muestra la cercanía de Vattimo al análisis que hace Lyotard, y también al concepto heideggeriano del Dasein como manifestarse y ocultarse la verdad; cercanía al concepto gadameriano de sentido como posibilidad de lograr una experiencia colectiva del arte sin conceptualización. Vattimo indica la posibilidad del acceso a la verdad de la obra de arte mediante la ontología del no-ser y muestra la oportunidad de poder comprender el arte no canónica sino históricamente. Danto caracteriza el arte contemporáneo como arte poshistórico y considera al “acontecimiento Warhol” como evidencia, ya que lo que está después de la historia del fin del arte puede ser “cualquier cosa” capaz de convertirse en una obra de arte y cuya libertad de expresión no tiene precedentes. Así, Danto define al arte contemporáneo como la época propicia para la filosofía del arte.