O gênero das últimas questões: os quadrinhos de Mafalda e a menipeia.
Description
This thesis has the main objective of identifying, in the strips of the character Mafalda, created by the Argentine cartoonist Quino, characteristics of the Menippean satire, in order to show the flexibility of the genre that served as the basis for many others. Based on concepts described by Bakhtin, the research interprets the dialogical relationships present in the comic strips; checks for the presence of carnivalization; analyzes the characteristics of the characters and their relationship with the speeches; identifies the themes specific to the menipeia genre and classifies the way they appear in the strips. The flexibility of this genre, pointed out by Bakhtin in his studies, was the starting point to look for it in other genres. In order to make it possible to identify the presence of the Menippean satire in Mafalda's strips, a corpus was selected consisting of 13 strips taken from the collection Mafalda 10 years, published in 2017. We then used the same thematic division made by the publication's organizers as a starting point for the selection of the corpus, analyzing it according to categories defined based on the characteristics of the genres in which we identified the presence of the last questions, an essential characteristic of the Menippean satire. The identification of these characteristics was made based on the concepts of genre, carnivalization and dialogism, explained by Bakhtin, present in the Menippean satire. The composition of the characters, for example, Mafalda, Susanita, Miguelito and Manolito, and their statements, was also considered, with the purpose of pointing out how they constitute themselves as philosophical subjects and build their discourse, based on the reflection originated from latest issues. In addition to Bakhtin and to unfold his concepts, other authors were also used as a source, such as Volóchinov (2013, 2017, 2019), Todorov (1977, 1979, 1980 and 1981), Brait (2008, 2012 and 2013), Cunha (2002, 2010 and 2012) and Cangnin (2014). The results show that the anti-heroine Mafalda puts the reader in confrontation with the great questions of humanity all the time, unveiling its truths and leading them to so many other questions that perhaps even Mafalda was not capable of answering or wanted to answer. Thus, the importance of discussing the presence of the genre of the last issues in several genres, including the strips, is to encourage the questioning nature of the genre to be maintained, guaranteeing the contradictory.Esta tesis tiene como objetivo general identificar e analisar en las tiras del personaje Mafalda, del dibujante argentino Quino, características de la sátira menipea, para mostrar la flexibilidad del género que sirvió de base a tantos otros. A partir de los conceptos de Bakhtin, la investigación interpreta las relaciones dialógicas presentes en las historietas; verifica la presencia de carnavalización; analiza las características de los personajes y su relación con los discursos; identifica los temas específicos del género menipeia y clasifica la forma en que aparecen en las tiras. La flexibilidad de este género señalada por Bakhtin en sus estudios fue el punto de partida para empezar a buscarlo en otros géneros. Para poder identificar la presencia de la sátira menipea en las tiras de Mafalda, se seleccionó un corpus compuesto por 13 tiras extraídas de la colección 10 años con Mafalda, publicada en 2017. Seguidamente se utilizó la misma división temática realizada por los organizadores de la publicación para la selección del corpus, analizándolo según categorías definidas en función de las características de los géneros en los que identificamos la presencia de las últimas cuestiones, característica esencial de la sátira menipea. La identificación de estas características se realizó a partir de los conceptos de género, carnavalización y dialogismo de Bakhtin, presente en la menipeia. También se consideró la composición de los personajes, por ejemplo, Mafalda, Susanita, Miguelito y Manolito, y sus declaraciones, con el objetivo de señalar cómo se constituyen como sujetos filosóficos y construyen su discurso, a partir de la reflexión proveniente de las últimas cuestiones. Además de Bakhtin, para desplegar sus conceptos también se utilizaron como fuente Volóchinov (2013, 2017, 2019), Todorov (1977, 1979, 1980 y 1981), Brait (2008, 2012 y 2013), Cunha (2002, 2010 y 2012) y Cangnin (2014). Tras el análisis, los resultados muestran que la antiheroína Mafalda pone al lector en confrontación con las grandes interrogantes de la humanidad todo el tiempo, desvelando sus verdades y llevándolo a tantas otras interrogantes que quizás ni siquiera Mafalda fuese capaz o quisiera responder. Así, la importancia de discutir la presencia del género de las últimas cuestones en varios géneros, entre ellos las tiras, es propiciar que se mantenga el carácter cuestionador del género, garantizando lo contradictorio.