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dc.creatorPerrusi, Martha Solange
dc.date.accessioned2021-02-11T14:38:00Z
dc.date.accessioned2023-03-22T17:31:47Z
dc.date.available2023-03-22T17:31:47Z
dc.date.issued2019-06-06
dc.identifier.citationPERRUSI, Martha Solange. Filosofia como retórica : uma leitura de Nietzsche . 2019. 138 f. Tese (Doutorado) - Universidade Católica de Pernambuco. Pró-Reitoria Acadêmica. Coordenação Geral de Pós-Graduação. Doutorado em Ciências da Linguagem, 2019.por
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12032/76757
dc.description.abstractNietzsche worked on language as scientist of language, that is, as a philologist, and later as a philosopher of language. We intend, with this research, to demarcate the universe of Nietzsche's thematization of language, in spite of the problem to be investigated by this thesis: if philosophy is possible only through language, and language is rhetoric, would philosophy also be rhetorical? Our main source for developing the thesis was the philosopher's youth texts. The thesis was divided into three chapters. The first aims to investigate method; for this, we work mainly with two texts by the philosopher: Homer and Classical Philology (1869) and Five prefaces for five unwritten books (1872) in dialogue with commentators. The main themes of this chapter were philology and interpretation. In the second chapter, we work on three main texts, On the Origin of Language (1869), On Truth and Lie in the Extramoral sense (1872) and Lecture Notes on Rhetoric (1872). The intention of the chapter was to discuss the texts in which Nietzsche focuses exclusively on the matter of language. On the one hand, language is the result of metaphorical transpositions; on the other, it is the result of rhetorical devices. We think we see a synonym between the two ways of describing language. In section 3 of the Lecture Notes on Rhetoric, Nietzsche asserts that language is rhetorical. We devoted the third chapter to discussing rhetoric and other elements of language in The Birth of Tragedy (1872), History of Greek Eloquence (1872) and, finally, Philosophy in the Tragic Era of the Greeks (1873), a text in which Nietzsche states that what is characteristic of philosophy in the tragic era and what philosophers do is metaphorical transpositions. We consider philosophy to be rhetorical because of the analogy with metaphorical transpositions. Finally, we discuss how Socrates, Plato, and Aristotle dealt with rhetoric in order to, eventually, conclude with the philosopher of the Nietzschean future.eng
dc.description.abstractNietzsche ha trabajado con el lenguaje como científico del lenguaje, o sea, como filólogo, y, luego, como filósofo del lenguaje. Buscamos, con esa investigación, demarcar el universo de la tematización del lenguaje de Nietzsche, pese a que el problema a ser investigado por esa tesis: si la filosofía solamente es posible por el lenguaje, y el lenguaje es retórico ¿también la filosofía vendría a ser retórica? Los textos de la juventud del filósofo fueron nuestra principal fuente para desarrollar la tesis. La tesis se divide en tres capítulos. El primero busca investigar el método, para ello trabajamos, principalmente, con dos textos del filósofo: Homero y la Filología clásica (1869) y Cinco prólogos para cinco libros no escritos (1872) en diálogo con comentaristas. Los principales temas de este capítulo fueron la filología y la interpretación. En el segundo capítulo, trabajamos tres textos principales, Sobre el Origen del lenguaje (1869), Sobre la verdad y la mentira en sentido extramoral (1872) e Escritos sobre retórica (1872). De una banda, el lenguaje resulta de transposiciones metafóricas, de otra es resultado de artificios retóricos. Entendemos que hay una sinonimia entre las dos formas de describir el lenguaje. En la sección 3 de Escritos sobre retórica, Nietzsche afirma que el lenguaje es retórico. Dedicamos el tercer capítulo a discutir acerca de la retórica y de otros elementos del lenguaje en El Nacimiento de la tragedia (1872), Historia de la elocuencia griega (1872) y, por fin, La filosofía en la época trágica de los griegos (1873), texto en que Nietzsche afirma que lo que es propio de la filosofía en la época trágica y lo que hacen los filósofos son transposiciones metafóricas. Consideramos que la filosofía sea retórica por la analogía con las transposiciones metafóricas. Por fin, discutimos como Sócrates, Plato y Aristóteles han tratado a la retórica, para, al final, concluir con el filósofo del futuro nietzscheano.spa
dc.description.sponsorshipUniversidade Católica de Pernambuco - Unicappor
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Católica de Pernambucopor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectTesespor
dc.subjectLinguísticapor
dc.subjectRetóricapor
dc.subjectLinguagem - Filosofiapor
dc.subjectTheseseng
dc.subjectLinguisticseng
dc.subjectRhetoriceng
dc.subjectLanguage - Philosophyeng
dc.titleFilosofia como retórica: uma leitura de Nietzsche.por
dc.typeTesepor


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