dc.creator | Perrusi, Martha Solange | |
dc.date.accessioned | 2021-02-11T14:38:00Z | |
dc.date.accessioned | 2023-03-22T17:31:47Z | |
dc.date.available | 2023-03-22T17:31:47Z | |
dc.date.issued | 2019-06-06 | |
dc.identifier.citation | PERRUSI, Martha Solange. Filosofia como retórica : uma leitura de Nietzsche . 2019. 138 f. Tese (Doutorado) - Universidade Católica de Pernambuco. Pró-Reitoria Acadêmica. Coordenação Geral de Pós-Graduação. Doutorado em Ciências da Linguagem, 2019. | por |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12032/76757 | |
dc.description.abstract | Nietzsche worked on language as scientist of language, that is, as a philologist, and later as
a philosopher of language. We intend, with this research, to demarcate the universe of
Nietzsche's thematization of language, in spite of the problem to be investigated by this
thesis: if philosophy is possible only through language, and language is rhetoric, would
philosophy also be rhetorical? Our main source for developing the thesis was the
philosopher's youth texts. The thesis was divided into three chapters. The first aims to
investigate method; for this, we work mainly with two texts by the philosopher: Homer and
Classical Philology (1869) and Five prefaces for five unwritten books (1872) in dialogue with
commentators. The main themes of this chapter were philology and interpretation. In the
second chapter, we work on three main texts, On the Origin of Language (1869), On Truth
and Lie in the Extramoral sense (1872) and Lecture Notes on Rhetoric (1872). The intention
of the chapter was to discuss the texts in which Nietzsche focuses exclusively on the matter
of language. On the one hand, language is the result of metaphorical transpositions; on the
other, it is the result of rhetorical devices. We think we see a synonym between the two ways
of describing language. In section 3 of the Lecture Notes on Rhetoric, Nietzsche asserts that
language is rhetorical. We devoted the third chapter to discussing rhetoric and other
elements of language in The Birth of Tragedy (1872), History of Greek Eloquence (1872)
and, finally, Philosophy in the Tragic Era of the Greeks (1873), a text in which Nietzsche
states that what is characteristic of philosophy in the tragic era and what philosophers do is
metaphorical transpositions. We consider philosophy to be rhetorical because of the analogy
with metaphorical transpositions. Finally, we discuss how Socrates, Plato, and Aristotle dealt
with rhetoric in order to, eventually, conclude with the philosopher of the Nietzschean future. | eng |
dc.description.abstract | Nietzsche ha trabajado con el lenguaje como científico del lenguaje, o sea, como filólogo,
y, luego, como filósofo del lenguaje. Buscamos, con esa investigación, demarcar el universo
de la tematización del lenguaje de Nietzsche, pese a que el problema a ser investigado por
esa tesis: si la filosofía solamente es posible por el lenguaje, y el lenguaje es retórico
¿también la filosofía vendría a ser retórica? Los textos de la juventud del filósofo fueron
nuestra principal fuente para desarrollar la tesis. La tesis se divide en tres capítulos. El
primero busca investigar el método, para ello trabajamos, principalmente, con dos textos
del filósofo: Homero y la Filología clásica (1869) y Cinco prólogos para cinco libros no
escritos (1872) en diálogo con comentaristas. Los principales temas de este capítulo fueron
la filología y la interpretación. En el segundo capítulo, trabajamos tres textos principales,
Sobre el Origen del lenguaje (1869), Sobre la verdad y la mentira en sentido extramoral
(1872) e Escritos sobre retórica (1872). De una banda, el lenguaje resulta de
transposiciones metafóricas, de otra es resultado de artificios retóricos. Entendemos que
hay una sinonimia entre las dos formas de describir el lenguaje. En la sección 3 de Escritos
sobre retórica, Nietzsche afirma que el lenguaje es retórico. Dedicamos el tercer capítulo a
discutir acerca de la retórica y de otros elementos del lenguaje en El Nacimiento de la
tragedia (1872), Historia de la elocuencia griega (1872) y, por fin, La filosofía en la época
trágica de los griegos (1873), texto en que Nietzsche afirma que lo que es propio de la
filosofía en la época trágica y lo que hacen los filósofos son transposiciones metafóricas.
Consideramos que la filosofía sea retórica por la analogía con las transposiciones
metafóricas. Por fin, discutimos como Sócrates, Plato y Aristóteles han tratado a la retórica,
para, al final, concluir con el filósofo del futuro nietzscheano. | spa |
dc.description.sponsorship | Universidade Católica de Pernambuco - Unicap | por |
dc.format | application/pdf | * |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Católica de Pernambuco | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | Teses | por |
dc.subject | Linguística | por |
dc.subject | Retórica | por |
dc.subject | Linguagem - Filosofia | por |
dc.subject | Theses | eng |
dc.subject | Linguistics | eng |
dc.subject | Rhetoric | eng |
dc.subject | Language - Philosophy | eng |
dc.title | Filosofia como retórica: uma leitura de Nietzsche. | por |
dc.type | Tese | por |