dc.creator | Flores, Silvana | |
dc.date | 2016-12-01 | |
dc.date.accessioned | 2023-09-12T19:14:26Z | |
dc.date.accessioned | 2024-02-28T14:21:44Z | |
dc.date.available | 2023-09-12T19:14:26Z | |
dc.date.available | 2024-02-28T14:21:44Z | |
dc.identifier | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1272 | |
dc.identifier | 10.22235/d.v0i25.1272 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12032/123561 | |
dc.description | The goal of this article is to study the transnational scope generated in Mexico by the cinematographic productions of the brothers José Luis, Pedro and Guillermo Calderón, who in the decades of the forties and fifties were distinguished by their recurrent transactions for the exchange of artists from different regions of Spain and Latin America in their productions. To this end, the notion of transnationality in cinema is problematized, focusing in the experiences of migration that took foreign artists to participate in Mexican cinema, studying in particular the cases of the Cuban actress and dancer Ninón Sevilla, the Spanish actress Emilia Guiú and the Spanish actor Jorge Mistral. Also, the phenomenon of migration is approached from its inclusion in the narrative plot, through the analysis of the character system and their spatial transfers in the films Los amores de un torero (José Díaz Morales, 1945) and Aventura en Río (Alberto Gout, 1953). The analysis takes into account some topics linked to production of films and the problem of the distinction between the national and the transnational. | en-US |
dc.description | El objetivo de este artículo es estudiar el alcance transnacional generado en México por las producciones cinematográficas de los hermanos José Luis, Pedro y Guillermo Calderón, quienes en las décadas del cuarenta y cincuenta recurrieron con frecuencia al intercambio de artistas extranjeros para las películas que financiaban. Para tal fin, se problematiza la noción de transnacionalidad en el cine, con foco en las experiencias de migración que llevaron a dichos artistas extranjeros a participar en el cine mexicano. En particular, se estudian los casos de la cubana Ninón Sevilla y los españoles Emilia Guiú y Jorge Mistral. Asimismo, se aborda el fenómeno de la migración desde su inclusión en la trama narrativa, por medio del análisis del sistema de personajes y sus traslados espaciales en películas como Los amores de un torero (José Díaz Morales, 1945) y Aventura en Río (Alberto Gout, 1953). El análisis considera cuestiones vinculadas a la producción de los filmes y la problemática de la distinción entre lo nacional y lo transnacional. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Católica del Uruguay | es-ES |
dc.relation | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1272/1515 | |
dc.source | Dixit; No. 25 (2016): Dixit; 38-48 | en-US |
dc.source | Dixit; Núm. 25 (2016): Dixit; 38-48 | es-ES |
dc.source | Dixit; N.º 25 (2016): Dixit; 38-48 | pt-PT |
dc.source | 0797-3691 | |
dc.source | 1688-3497 | |
dc.source | 10.22235/d.v0i25 | |
dc.subject | transnacionalidad | es-ES |
dc.subject | México | es-ES |
dc.subject | cine | es-ES |
dc.subject | migración | es-ES |
dc.subject | Calderón | es-ES |
dc.subject | transnationality | en-US |
dc.subject | Mexico | en-US |
dc.subject | cinema | en-US |
dc.subject | migration | en-US |
dc.subject | Calderón | en-US |
dc.title | The phenomenon of circulation of itinerant actors: the case of Calderon’s productions | en-US |
dc.title | El fenómeno de la circulación de actores itinerantes: el caso de las producciones Calderón | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |