dc.creator | Torres San Martín, Patricia | |
dc.date | 2016-06-13 | |
dc.date.accessioned | 2023-09-12T19:14:21Z | |
dc.date.accessioned | 2024-02-28T14:20:38Z | |
dc.date.available | 2023-09-12T19:14:21Z | |
dc.date.available | 2024-02-28T14:20:38Z | |
dc.identifier | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1170 | |
dc.identifier | 10.22235/d.v0i24.1170 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12032/123444 | |
dc.description | This text aims to rescue and evaluate the Mexican Silent Film´s chronicles published by Elena Sánchez Valenzuela between 1919 and 1929. It does so through an historiographic perspective and as a first approach to the women´s history and the film culture that led to the readers of the newspapers in the Mexican capital of these years. To the women´s history, because the particular case of Sánchez Valenzuela is linked to a career attached to a society in which a patriarchal ideology prevailed. To the silent Mexican´s film history, because it points on the cinema conception as art, spectacle and cultural industry, and to the culture film for better knowing if Sánchez Valenzuela´s work as a cinema chronicler contributed to the audience’s better appreciation of cinema. As a method, this work uses documental research and content analysis. | en-US |
dc.description | El objetivo de este artículo es rescatar y evaluar la crónica del cine silente mexicano que publicó Elena Sánchez Valenzuela entre 1919 y 1929, desde una visión historiográfica y como un primer acercamiento a la historia de las mujeres y a la cultura fílmica que derivó en los lectores de los diarios de la capital mexicana de estos años. A la historia de las mujeres, porque el caso particular de Sánchez Valenzuela se vincula a una trayectoria profesional adscrita a una sociedad en la que prevalecía una ideología patriarcal. A la historia del cine silente mexicano, porque apunta sobre la concepción que se tenía del cine como arte, espectáculo e industria cultural, y a la cultura fílmica para indagar si el trabajo de Sánchez Valenzuela contribuyó a que el público tuviera una mejor apreciación del cine. Como método, se utilizan las técnicas de la investigación documental y el análisis de contenido. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Católica del Uruguay | es-ES |
dc.relation | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1170/1509 | |
dc.source | Dixit; No. 24 (2016): Dixit; 70-90 | en-US |
dc.source | Dixit; Núm. 24 (2016): Dixit; 70-90 | es-ES |
dc.source | Dixit; N.º 24 (2016): Dixit; 70-90 | pt-PT |
dc.source | 0797-3691 | |
dc.source | 1688-3497 | |
dc.source | 10.22235/d.v0i24 | |
dc.subject | historiografía | es-ES |
dc.subject | cine silente mexicano | es-ES |
dc.subject | crónica de cine | es-ES |
dc.subject | cultura fílmica | es-ES |
dc.subject | mujeres mexicanas | es-ES |
dc.subject | historiography | en-US |
dc.subject | Mexican silent films | en-US |
dc.subject | cinema chronicle | en-US |
dc.subject | film culture | en-US |
dc.subject | Mexican women | en-US |
dc.title | Mexican Silent Film’s Chronicle: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929) | en-US |
dc.title | Crónica del cine silente mexicano: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929) | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |